Trainingsprogramma
De training Situationeel Begeleiden bestaat uit de volgende onderwerpen.
Inschatten van de medewerker; de juiste stijl kiezen
Een medewerker vaart liever zijn eigen koers, een ander vraagt om advies en weer een ander pakt alles aan. Hoe stuur je deze medewerkers aan? Geef je antwoord op de vraag, of laat je het de medewerker zelf bedenken? Ga je ertegenin of ga je in overleg? Door te kijken naar het niveau van de medewerker kies je de juiste stijl van leidinggeven.
- Vaststellen van het O-niveau
- Vier stijlen van begeleiden
Begeleiden; medewerkers bijsturen
De medewerker die commentaar heeft op de werkwijze. Het liever op zijn eigenwijze uitvoert of de medewerker die ontdekt dat het misschien toch moeilijker is dan het leek. Ga je mee in het verhaal van de medewerker dan raakt je eigen lijn zoek. Ga je je eigen verhaal verdedigen dan raak je de medewerker kwijt!
- Sturen op taak én relatie
- Waarderen van de inzet voorzichtig met complimenten
- Concrete afspraken maken
Ondersteunen; dit kan jij zelf
De medewerker die tijdelijk terugvalt, maar de vaardigheid al onder de knie heeft. De medewerker die vragen blijft stellen nadat hij heeft laten zien de eerste stappen onder de knie te hebben. Antwoorden geven zorgt ervoor dat de medewerker niet verder groeit. Door de medewerker te coachen zijn eigen aanpak te volgen groeit de medewerker in het vertrouwen in zijn kunnen.
- Perfect hoeft niet
- Complimenten geven
- Samen naar een oplossing werken
Instrueren; helder uitleggen
Een nieuwe medewerker heeft heldere en duidelijke uitleg nodig op de taak. Hij weet immers nog niet precies wat er wordt verwacht. Wat voor jou als leidinggevende heel normaal is, is voor nieuwe medewerkers nog helemaal nieuw. Hierdoor stap je gemakkelijk over een gedetailleerde instructie heen. Gevolg, onvolledige uitwerking van de taak en frustratie door mislukking. De kunst bij gedetailleerde instructies geven is om je gesprekspartner als gelijkwaardig te behandelen.
- Van grote lijnen naar detail
- Heldere instructies geven
- Niet autoritair worden
Delegeren; de kunst van het goed overdragen
De uiteindelijke fase van al het leidinggeven. Je medewerker is zover dat hij werk van je kan gaan overnemen. Erg makkelijk. Zo kom jij mooi van je klusjes af en krijg je tijd voor andere dingen. Of toch niet? Delegeer je om van je eigen vervelende klusjes af te komen? Of om je medewerkers gericht te ontwikkelen? Een taakvolwassen medewerker hoef je niet te sturen op inhoud en met zijn vertrouwen zit het ook wel goed.
- Duidelijk zijn in resultaat en verwachtingen
- Delegeren van verantwoordelijkheden én bevoegdheden
- Waarderen van inzet en geven van credits
Studiemateriaal
Bij de training krijg je een hand-out waarin de theorie is opgenomen. Daarnaast bevat de hand-out praktische checklists die je direct in je eigen praktijk kan toepassen. Zo heb je direct resultaat en maak je jezelf de stof snel en makkelijk(er) eigen.
Groepsgrootte
De training gaat door bij minimaal 6 deelnemers en kent een maximum van 12 deelnemers.