Het Canvas model is een businessmodel en een businessmodel biedt een schematische weergave van de wijze waarop een organisatie haar geld verdient, ook wel het verdienmodel genoemd, alsook de wijze waarop zij organisatorisch is ingericht. Het is daarmee een integraal diagnosemodel. Het beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.
Waar het businessmodel van Bekkers en Houtgraaf zich wat meer richt op de bedrijfskundige analytische benadering richt het Canvas model zich meer voor een creatieve ontwerpbenadering. Het leent zich goed voor ontwerp sessies die je met je team uit zou kunnen voeren. Ook hier geldt dat je het in kunt zetten om het huidige businessmodel van je organisatie, of afdeling in kaart te brengen. Maar juist ook om een nieuw businessmodel te ontwerpen.
Businessmodel Canvas bevat negen bouwstenen. Welke iets meer op hoofdlijnen zijn gepakt ten opzichte van het businessmodel van Bekkers en Houtgraaf. Ook hier geldt dat het noodzaak is om de bouwstenen met elkaar in balans te brengen. De bouwstenen zijn;
Klantsegmenten
Je organisatie bedient een of meerdere klantgroepen. Je kunt kijken naar welke dat nu zijn. Maar ook welke dat zouden kunnen zijn op basis van je waardepropositie. Of, welke klantgroepen je misschien wel vanaf wilt. Dat kan natuurlijk ook.
Waardepropositie
Je waardepropositie streeft ernaar te voorzien in klantbehoeften en of het oplossen van problemen die deze klanten ervaren.
Kanalen
Je waardepropositie wordt geleverd via communicatie, distributie en verkoopkanalen.
Klantrelaties
Klantrelaties dienen te worden opgebouwd en onderhouden met elk klantsegment. Uiteraard op een manier die past bij de klant en je propositie.
Inkomstenstromen
Inkomsten stromen zijn het resultaat van waardeproposities die met succes aan klanten worden aangeboden. Je omzet dus.
Kernbronnen
Je kernbronnen zijn de assets of middelen die je nodig hebt om eerder geleverde elementen te bieden en kunnen leveren.
Kernactiviteiten
Door je kernactitiviteiten zijn die activiteiten die je uitvoert om je waardepropositie te kunnen leveren.
Kernpartners
Je kernpartners zijn die partners die activiteiten voor je uitvoeren die je zelf niet in huis kunt of wilt hebben.
Kostenstructuur
En als afsluiting de kosten structuur. Dit zijn de kosten die je maakt voor alle activiteiten, en middelen in je businessmodel. Denk aan het onderhouden van je klantrelaties, de wijze waarop je levert, licenties, personeel, enzovoort.
Tip: Plak het businessmodel op a2 formaat op een muur of wand, en vul met je team de bouwstenen in zoals je businessmodel er nu uitziet door middel van post-it’s. Deze post it’s kun je later makkelijk verwijderen en verplaatsen. Op deze manier krijg je goed zicht op hoe jouw eigen businessmodel eruit zit en of je hierin verbetering aan kunt brengen. Denk bijvoorbeeld ook aan de robuust-makers van het businessmodel van Bekkers en Houtgraaf.
Wat heb je nodig;