18 okt Creëer beweging: Zoeken van gewenst gedrag
Creëer beweging: Zoeken van gewenst gedrag
‘Alles wat je aandacht geeft groeit’ (behalve weerstand maar dat is een andere blog)
Dus, waar schenk jij je aandacht aan?
De vraag is, waar wil jij precies naar kijken? Welke bril zet je op? Wil je je aandacht richten op die dingen die niet goed gaan? Of wil je je aandacht richten op de dingen die wel goed gaan?
Creëer beweging: Kijken naar wat niet goed gaat
Dingen lopen niet zoals ze moeten lopen, je ziet medewerkers of clienten gedrag vertonen dat niet wenselijk is. Voor de organisatie zijn er nadelige effecten of clienten behalen hun doelen niet. Kortom dingen moeten anders. Een hele logische verklaring en vervolg is om dat wat niet goed gaat te verbeteren. Immers, je hebt het beste met je organisatie of je client voor, toch?
Toch is het goed om na te denken over de gevolgen van de ‘kijken naar wat niet goed gaat bril’. Dat kan namelijk nog wel eens vervelende en contraproductieve gevolgen hebben. Lees bijvoorbeeld ook het blog over organisatie diagnose.
Wat je hiermee creëert is een soort negatieve feedback loop. Gevolg;
- Negatieve / slechte sfeer
- Onzekerheid bij medewerkers / clienten
- Angst om fouten te maken
- Weinig initiatief meer nemen
Waarom doen we dat dan toch zo vaak?
Ons oerbrein is erop gericht om gevaar te herkennen. Immers, het was, toen we in berenvellen liepen, belangrijker om levensbedreigende situaties te zien en daarop te anticiperen dan dat we nadachten over iets leuks. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het journaal. Ooit goed nieuws gezien op het journaal? Er is ooit geëxperimenteerd met goed nieuws journaals,… dat heeft twee weken geduurd.
Hier wat tips om die negatieve feedback loop te creëren;
- Benoem met enige regelmaat wat er verkeerd gaat
- Kom regelmatig met verbeter voorstellen
- Zeg dat dingen echt anders moeten
- Geef vooral geen complimenten
- Heb er geen vertrouwen in dat het goed komt
- Doe dit 80 tot 100% van de keren dat je feedback geeft
Is dit dan alleen maar slecht of ineffectief? Nee, zeker niet. Soms is correctie nodig en op zijn plaats. De vraag is, waar wil je de energie instoppen. Waar ligt de balans of de grens.
Creëer beweging: Kijken naar wat er wél goed gaat
Je kunt ook de bril van ‘kijken naar wat er wel goed gaat’ opzetten. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat dit het omgekeerde van de ‘kijken naar wat er niet goed gaat – bril’ creëert. Het zorgt in ieder geval voor een andere, positieve dynamiek. Welke wenselijk is voor het creëren van ruimte voor verandering. Je creëert hiermee juist veel meer een positieve feedback loop. Kijk ook eens bij het pygmalion-effect.
Onderstaand nog een korte opsomming van de effecten van de ‘kijken naar wat er wel goed gaat bril’.
- Positieve / veilige sfeer
- Groeiend zelfvertrouwen bij medewerkers
- Ruimte om te experimenteren
- Ruimte om initiatief te nemen
Wil je graag wat meer van deze dynamiek creëren? Dan heb je onderstaand enkele tips;
- Benoem met enige regelmaat wat er goed gaat (maak het specifiek en concreet)
- Geef complimenten voor het gedrag en het effect of resultaat
- Heb er vertrouwen in dat het goed komt
- Geef mensen vertrouwen
- Doe dit 80 tot 100% van de keren dat je feedback geeft
Nu denk je misschien;
Ja, maar dat wat goed gaat, dat is er toch al? Wat verandert er dan? Hoe krijg ik daar dan meer van?
En daar heb je exáct de crux van het verhaal te pakken. Want je wilt namelijk méér van bepaald gedrag.
Doordat je de feedback loop positief maakt ontstaat er al een hele andere dynamiek. Er komt wat meer ruimte en energie voor beweging, voor vernieuwing. Dat is de basis. Die is hierboven uitgewerkt.
En dan;
“Het is als kijken tussen de wimpers van je bijna dichtgeknepen ogen, en proberen gedrag te zien wat je (nog) net (niet) ziet”.
Als je nieuw of ander gedrag wilt zien is het goed om voor jezelf een beeld te hebben van het gedrag dat je meer wilt zien? Hoe ziet de gewenste situatie er over 3 maanden uit? Wat gebeurd er dan? Als je dat voor jezelf helder hebt kun je door naar de volgende stap.
Stel je onderstaande afbeelding eens voor als het gedrag dat je gedurende de hele dag ziet in jou organisatie / bij je medewerkers of bij je client. Sommig gedrag is remmend of ineffectief (magenta). Sommige gedrag is neutraal (geel) en sommig gedrag is versterkend of effectief (groen). Ook zie je dat de kleursterkte verschilt. Donker is heel duidelijk aanwezig. Licht zijn hele voorzichtige schimmen. Ook zie je dat sommig gedrag groter aanwezig is en ander gedrag kleiner.
Nu is het de kunst om zoveel mogelijk van de lichtgroene bolletjes te gaan zoeken!
Stel je nou eens voor dat je van het nieuwe meer gewenste gedrag een flinterdun snippertje ziet op de werkvloer bij een van je medewerkers of clienten. Een klein, lichtgroen bolletje dus.
Spring dan een gat in de lucht! (inwendig) en;
Kijk dan ook hier of je dit nieuwe gewenste gedrag aandacht kunt geven en kunt bekrachtigen. Door;
- Specifieke positieve feedback te geven
- En publiek hier een compliment over te geven
- Een beloning voor te geven in andere vorm dan aandacht
- Hier focus op te leggen in functioneringsgesprekken of informele overleggen
- Door is gewoon nieuwsgierig te zijn en te vragen, hoe heb je dit voor elkaar gekregen óf
- Hoe komt het dat je dit op deze manier hebt gedaan?
Zodat jij van steeds meer, kleine lichtgroene bolletjes een veld van donkergroene bollen kunt maken.
Creëer beweging: Zoeken van gewenst gedrag
Verder lezen?
MBA organisatieverandering in vijf minuten
Leestijd: 5 minuten. Ben je als verandermanager, projectmanager, hr manager of lijnmanager betrokken bij organisatieverandering of ontwikkeling in jouw organisatie? Lees dan hier de samenvatting van een jaar organisatieverandering en ontwikkeling in vijf minuten.
Creëer beweging: Zoeken van gewenst gedrag
Leestijd: 4 minuten. Als je wilt dat dingen anders of beter gaan. Kijk je dan naar wat er beter moet of wat er al goed gaat?
Het consistentie principe: Zo help je mensen om in beweging te komen
Leestijd: 3 minuten. Het consistentie principe helpt je nadenken over de vraag hoe je bij mensen een gewenste beweging in gang zet. Hoe dat werkt lees je hier!
Zo help je mensen in beweging te komen: De zelfdeterminatie theorie
Leestijd: 5 minuten. Autonomie, betrokkenheid en competentie zijn sleutelcomponenten als het gaat om motivatie bij medewerkers. Hoe je dat toepast bekijk je hier.
Zo help je mensen beweging te komen: Versterkende en remmende krachten voor verandering
Leestijd: 3 minuten. Trek jij aan bloemen? Of bouw je kweekkassen?
Arbeidsontwikkeling en het Pygmalion-effect: Zo help je mensen in beweging te komen!
Leestijd: 1 minuut. Kijktijd: 2x5 minuten. Het Pygmalion-effect. Hoe jouw gedachten het gedrag van de ander beïnvloedt.
Waarom zoveel verandertrajecten mislukken: een ander perspectief
Leestijd: 6 minuten. Hoeveel invloed heb je eigenlijk als je verander manager? Is leiderschap de doorslaggevende factor? Of zijn er factoren waar je niet zoveel invloed op hebt?
Organisatiediagnose? Wie denk jij wel dat je bent?
Leestijd: 7 minuten. Een belangrijk onderdeel van leer- en verandertrajecten is de organisatiediagnose. En die organisatiediagnose wil ik in deze blog graag wat nader uitwerken.
DOEN in Binnenlands Bestuur!
Leestijd: 3 minuten. Het UWV vraagt de opleidingsbureaus die onder de raamovereenkomst Leren & Ontwikkelen 2014-2018 vallen om een social return inspanning.