Zo krijg je ze in beweging: Het consistentie principe

Consistentieprincipe

18 okt Zo krijg je ze in beweging: Het consistentie principe

Het consistentie principe

‘Minuscuul kleine stapjes’ 

In deze blog lees je wat het consistentie principe is, waarom het zo werkt en hoe jij het kan toepassen in jouw eigen praktijk.

Het consistentie principe: dit is het! 

Het consistentie principe is een mechanisme waarbij je mensen hele kleine stapjes laat zetten in een bepaalde door jou en/of de ander gewenste richting. Dit principe komt van Robert Cialdini die bekend staat om zijn beïnvloedings- en of overtuigingsprincipes. Robert Cialdini is oud hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona en Stanford universiteit.

Het consistentie principe: waarom werkt het zo goed?

Grote stappen zorgen voor hoge drempels en een grotere kans op falen. En dus een grote(re) kans op het niet beginnen aan een gewenste of gekozen richting. Door de stapjes in een gewenste richting heel klein te maken wordt de mogelijkheid voor mensen om te gaan bewegen aanzienlijk vergroot. De kans op succeservaringen neemt door deze kleine stapjes ook toe. En succeservaringen zorgen weer voor voortzetting van de gekozen richting.

Tegelijkertijd: mensen maken liever geen fouten. Wanneer mensen kleine stapjes in een bepaalde richting hebben gezet, zeggen ze daarmee eigenlijk tegen zichzelf: ‘dit is wat ik wil’. Wanneer ze daar (bewust) over na gaan denken is het veel moeilijker om tegen zichzelf te zeggen dat ze dit misschien eigenlijk niet willen. En dat ze een foute keuze hebben gemaakt. Hoe krachtig dit principe werkt zie je aan onderstaande voorbeelden.

Enkele voorbeelden die je vast en zeker herkent;

  • Ongezonde relaties die (te) lang duren
  • Fusies die koste wat kost worden doorgezet
  • Verandertrajecten die worden doorgezet ondanks alle negatieve signalen
  • Enz…

 

Zo pas je het toe in je eigen praktijk 

Als je zelf aan de slag gaat met het consistentie principe werk dan als volgt:

    1. Bepaal eerst voor jezelf welke beweging je wilt creëren. Wat is de hoofdlijn?
        • Iemand activeren een (andere) baan te zoeken
        • Dat mensen zich ontwikkelen in een bepaalde richting
        • Zorgen dat je afdeling zich openstelt voor ,….
    2. Bepaal een aantal tussenstappen om van a naar b te komen. Liever iets te veel dan te weinig. Maak de stapjes klein. Heel klein.
    3. Bepaal welke kleine eerste stap het best past bij het huidige moment, en de situatie.
        • Begin zo laagdrempelig mogelijk en bouw uit naar steeds zwaarder
        • Vraag bijvoorbeeld om een hele kleine gunst in de gewenste richting
    4. Bepaal welke vervolgstapjes je daarna zou kunnen zetten om de beweging op gang te brengen of te houden.

LET OP: wanneer je dit principe puur en alleen inzet om te beïnvloeden of manipuleren krijg je vroeg of laat de bal teruggekaatst. Check dus heel goed aan de voorkant of dat je mensen ‘op weg helpt’  met dit principe of dat je puur uit eigen belang aan het beïnvloeden bent.

Jouw eigen basishouding in deze beweging, zeker als je een op een met mensen of groepen mensen werkt, is erg belangrijk. Denk hierbij aan het Pygmalion-effect.

Verder lezen?